Hva er din farge?

Farger påvirker humøret og atferden vår. Selv om det er mange aspekter ved en restaurant som påvirker gjesteopplevelsen, spiller farger en svært viktig rolle. For å inspirere og oppmuntre til å tenke nytt rundt farger har Tork brukt hjernebølgeteknologi til å måle hvordan gjester reagerer på ulike farger.
what-is-your-colour-macarons-800x300.jpg


Fargeeksperiment for restauranter

16 gjester utstyrt med hodesett for å måle hjernebølger, opplevde åtte rom i åtte forskjellige farger. Hvert rom var innredet som i en restaurant, og alt fra vegger og gulv til møbler og dekketøy hadde én og samme farge. 


I hvert fargerom ble gjestene bedt om å spise en minimakron og å drikke noe. Makronen i de ulike rommene var identisk på alle måter bortsett fra fargen, som matchet interiøret. I hvert rom ble deltakernes hjerneaktivitet og hjerterytme målt, og de fikk et spørreskjema for å notere reaksjoner de hadde underveis. Alle data fra eksperimentet har blitt analysert for å skape en profil for hver farge.

what-is-your-colour-macarons-800x300.jpg

Makroner i åtte forskjellige farger, men med samme smak – servert i alle fargerommene i eksperimentet.

«Goethe skapte den første fargeteorien i 1810. Dette er ikke en ambisjon om å utfordre en eksisterende teori, men heller et ønske om å bidra med økt fargeforståelse, spesifikt relatert til et restaurantmiljø.»

Catherine d'Hubert, European Assortment Manager for Tabletop hos Tork

Finn din farge!

Resultatene har blitt gjort om til en fargeguide for restauranten din.