Billund-airport_800x500.jpg  


Effektivitet uansett folkemengde

En rask økning i besøkende på toalettrommet betyr også en økt risiko, men Tork PeakServe hjelper deg med å skape den beste opplevelsen for de besøkende. Dispenseren er spesifikt utviklet for å optimere travle toalettrom og forbedre brukeropplevelsen på steder med stor pågang. Se hvordan Tork PeakServe har bidratt til å løse utfordringene som kommer med å betjene de 3,4 millioner passasjerene som passerer gjennom Billund flyplass hvert år.


Å bli klar for sommermassene

Det er vår, og Kirsten Paarup har det travelt. Sommeren er rett rundt hjørnet, og da vil Billund flyplass, Danmarks nest største, fylles opp med passasjerer som kommer til og fra de tre nærliggende fornøyelsesparkene: Legoland Billund, Lalandia Aquadome og Løveparken i Givskud Zoo. Med tolv års erfaring med å lede rengjøringsteamet på flyplassen vet Kirsten at det kun finnes én måte å håndtere sommerrushet på: planlegging.


Håndtering av toppene i toalettromstrafikk er en kjent utfordring for rengjørings- og driftsledere over hele verden. Kirsten Paarup, rengjøringsleder på Billund flyplass er intet unntak. Vi tar en prat med henne idet hun og teamet hennes har gått inn i det hun kaller sommermodus. 


«Vi merker en økning i antall passasjerer rundt påskeferien, og deretter øker det jevnt og trutt. Når vi går inn i den siste uken av juni, blir kurven nærmest loddrett.» 


Med en 40 000 m² stor hovedterminal, i tillegg til den gamle terminalen og annen bygningsmasse, totalt rundt 125 toalettrom og 3,5 millioner passasjerer årlig, er det ikke rart Kirsten har mye å holde styr på. 


«Jeg bruker fremstillinger for belastningsfaktor fra markedsføringsavdelingen, sammen med annen informasjon, for å estimere hvor mange passasjerer vi kan forvente i de kommende månedene, og hvor de største toppene i trafikk vil oppstå. Billund flyplass vokser i en fantastisk fart. I fjor økte passasjerantallet med 9,2 prosent, og over de første tre månedene i 2018 har vi sett en vekst på ytterligere 11,2 prosent!» 


«Min største bekymring er å ha nok folk. I vinterperioden, fra oktober til april, har jeg ca. 60 i staben. I sommermodus er vi rundt 100. Og siden mange av de faste ansatte går ut i ferie om sommeren, trenger vi å finne mange vikarer hver sommer.» En prosess som blir enda mer komplisert av det faktum at alle flyplassansatte må gå gjennom en grundig bakgrunnssjekk. «Og så må vi lære dem opp. Mange tror at de kan rengjøre, men det er ikke så lett som det ser ut», sier Kirsten med et smil.


Noe annet som trenger planlegging er produktene som brukes. «Hvert toalettrom får en grundig rengjøring hver dag, og det meste blir sjekket og fylt på igjen rundt åtte ganger. Vi bruker samme utstyr året rundt, men om sommeren flyr refillene ut av hyllene.»


Flyplassen er åpen døgnet rundt, men passasjerene kommer i bølger. «Vanligvis opplever vi de største toppene i trafikk rundt klokken 10, 14 og 18, for da er det mange fly som lander og tar av igjen. Men noen ganger kommer toppene på uventede tidspunkter.» Så hva skjer når ansatte er sykemeldt, og hun ikke har nok personale til å håndtere toppene? «Vel, når det virkelig gjelder, kan vi kutte litt ned på hyppigheten på noen av rengjøringsaktivitetene. Men vi kan aldri gå på kompromiss med rengjøringen av toalettrommene våre. Et rent toalettrom er en fundamental del av en gjests opplevelse. Og siden vi nå bruker Tork PeakServe, trenger vi ikke å fylle på dispenserne så ofte, og det frigir tid som vi kan bruke på å holde andre områder av flyplassen så rene som gjestene våre forventer.»


Kirsten Paarup

Cleaning Manager, Billund flyplass

«Et av de største problemene våre var at de forrige håndtørkdispenserne våre ikke hadde nok kapasitet til å kunne takle en plutselig økning i trafikk på toalettrommet.»
Kirsten Paarup, Cleaning Manager, Billund flyplass