Historien vår

Tork har en stolt historie med mange innovasjoner. Fra den spede begynnelsen med lanseringen av våre engangs tørkepapir og rengjøringskluter, til vår datastyrte rengjøringsprogramvare, har vi vært lidenskapelig opptatt av å hjelpe kundene våre med å forbedre virksomheten sin. I tett samarbeid med kundene våre har vi vokst til å bli en global leder innen profesjonell hygiene. Nå ønsker vi å forme fremtiden innen profesjonell hygiene, sammen med deg.
 
 
2008_to_2017.jpg

Fra en global leder til en aktør som former markedet

Som en etablert global merkevare, fortsetter vi med å styrke tilbudet vårt med unike innovasjoner, og samtidig øke bidraget vårt til et mer bærekraftig samfunn. Nedenfor finner du et utvalg av lanseringer og aktiviteter gjennom vår historie.
 
2018
I 2018 feirer vi 50-årsjubileum! I tett samarbeid med kundene våre har vi vokst til å bli en global leder innen profesjonell hygiene. Nå er vi klare for å forme fremtiden innen profesjonell hygiene!
 
2017
Lansering av Tork PeakServe®. Den første store innovasjonen i håndtørkemarkedet på flere tiår, som gir en bedre flyt i toalettrom på steder med høy trafikk. Les mer om Tork PeakServe.  
 
Lansering av Tork PaperCircle®. Verdens første sirkulære tjeneste for resirkulering av brukte papirhåndtørk. Les mer om Tork PaperCircle.  
 
2014
Lansering av Tork EasyCube®. Tilkoblede dispensere gir rengjørere og driftsledere beskjed om hva som trengs, når og hvor, noe som endrer rengjøringslogikken. Les mer om Tork EasyCube.
 
2010
Lansering av Tork Performance dispenserserie. Den første designede dispenserserien for papirtørk og rengjøringskluter, som hjelper arbeiderne med å holde verkstedsgulvet profesjonelt og ryddig.
 
2009
Lansering av Tork Easy Handling™. Det ergonomiske pakkesystemet forenkler åpning, transport og avfallshåndtering, og setter en ny industristandard.
 
 
1998_to_2008.jpg

Et globalt tilbud for hvert segment

Vi setter høyere standarder for dispenserne våre ved å legge til ny funksjonalitet, og vi fortsetter å vokse i globale markeder. Dette er tiåret vi virkelig blir en global leder.
 
2007
Tork blir en milliard-dollar-merkevare med salg i 70 land verden over, da de nordamerikanske merkevarene Mainstreet, Coronet og Park Avenue fusjoneres inn i Tork-merkevaren. 
 
2003
Lansering av Tork Xpressnap®-systemet i Nord-Amerika. Dette endrer alt når det gjelder konvensjonelle dispenserservietter, siden det garanterer en bruksreduksjon på 25 %.
 
2002
Lansering av QuickDry. Med TAD-teknikken kan kundene tørke hendene enda raskere med et mykere produkt. 
 
 
1988_to_1998.jpg

Vi bygger en ledende merkevare

Vi bygger på vår ledende merkevarestatus ved å utvide tilbudet og tilføye innovasjoner som setter en ny standard for profesjonell hygiene.  
 
1995
Mölnlycke erverver seg PWA, og med det kommer fire merkevarer: Apura, Hotel Exclusive, MAP og Amandi. Det besluttes å prioritere Tork som det ledende profesjonelle hygienemerket.
 
1993
Introduksjon av en dispenserserie i metall som ble utformet for å tilfredsstille behovene til de mest krevende miljøene. 
 
1992
Tork er en av de første mykpapirprodusentene som begynner å bruke livssyklus-analyse i R&D-prosessen.
 
1991
Lansering av Box 90 dispenserserie, designet av den kjente bil-designeren Giorgetto Giugiaro.
 
 
1978_to_1988.jpg

Systemer som utgjør en forskjell

Med nye løsninger går vi inn i nye arenaer og nye markeder verden over. 
 
1987
Tork blir en ledende merkevare innen profesjonell hygiene da utvalget når 500 produkter, og en Tork-logo introduseres.
 
1986
Mölnlycke kjøper Edet Bruk papirfabrikk, og begynner å bruke resirkulert papir til engangsprodukter for første gang i profesjonell hygiene.
 
1980
Tork går inn i markedet i USA, og den svenske tungvektsbokseren Ingemar «Ingo» Johansson er med i en kampanje for å skape merkevarebevissthet.
 
1980-årene
Lansering av Box 80 dispenserserie. En komplett serie av dispensere i forskjellige farger, for første gang i markedet. Dispenseren er laget av gjennomskinnelig plast, noe som hjelper kundene med å se når de må fylle på.
 
1979
Tork går inn i toalettromsarenaen med et komplett såpesystem: S-Box-dispenseren og et utvalg såper for forskjellige behov, som «ekstra mild», «for tøffe oppgaver» og «hår og kropp».
 
 
1968_to_1978.jpg

En historie med mange innovasjoner

Historien om Tork-merkevaren begynner i 1968 da tørkepapiret «All-Tork» ble skapt. «Torka» betyr å tørke på svensk. 
 
1975
SCA-gruppen erverver seg Mölnlycke, men beholder Mölnlycke-navnet og begynner å samarbeide om produksjonsteknikker, R&D og fiberforsyning.
 
1973
Lansering av M-box-dispenseren basert på det hylsefrie senterrullsystemet. Det viste seg å bli den mest brukte dispenseren innen profesjonell hygiene på flere tiår.
 
1968
All-Tork tørkepapir lanseres som det første tørkepapiret som erstatter filler. Dette er begynnelsen på vår reise innen innovasjoner som vil sette nye standarder i det profesjonelle hygienemarkedet igjen og igjen.

Skriv ut Last ned