On the Go Horeca_4 without facemask_Superwide.jpg
Generelt

Hvordan sikre tryggere takeaway og hjemlevering – bransjeekspert deler fem tips

24/05/2021

Etterspørselen etter takeaway har økt de siste årene og tvunget restauranter til å tilpasse seg gjestenes nye forventinger. Det globale profesjonelle hygienemerket, Tork, har samlet de beste tipsene til restauranter som kan bidra til å forbedre tjenesten. Sammen med en liste over fem tips fra en bransjeekspert, lanserer også Tork en ny side på nettsiden som har som mål å bidra til suksess utenfor restaurantlokalene.
 
De siste årene har servering utenfor lokalet slik som takeaway, hjemlevering og drive-thru blitt mer populært, og pandemien har styrket denne trenden. Quick Service Restauranter, har en modell som allerede er rettet mer mot servering utenfor lokalet, og har derfor vært i stand til å dra nytte av dette under pandemien. Full Service Restauranter derimot, som tar sikte på spiseopplevelser innendørs, er i en mer sårbar posisjon. Med serveringsrestriksjonene i 2020, og de fortsettende forbrukerpreferansene for servering utenfor lokalet, har ikke Full Service Restaurantene hatt noe annet valg enn å tilpasse seg. Ifølge McKinsey har et sted mellom 35-55 prosent av de europeiske forbrukerne tenkt å fortsette å bruke matlevering mer i fremtiden. 
– Den økte etterspørselen etter takeaway er en mulighet for restauranter. Segmentet innenfor Rask Service Restauranter har hatt en fordel ettersom disse restaurantene har jobbet med denne typen tjenester i årevis. Det er nå på tide at hele bransjen benytter denne muligheten, og tilpasser seg den skiftende forbrukeratferden, sier Di Neal, Regional Marketing Manager Segment HoReCa, hos Essity.
 
Ifølge en studie fra Essity tror 60 prosent av gjestene at de vil ha høyere forventninger til restaurantenes hygienestandarder i fremtiden.  Ettersom gjestenes forventninger til hygienestandarder er høyere enn noen gang, er det viktig for restauranter å sikre en hygienisk opplevelse og kommunisere innsatsen deres til gjestene. For å hjelpe restaurantene har bransjeekspert, Di Neal, samlet fem tips for en tryggere takeaway og hjemlevering.
 
Fem tips fra Di Neal for en tryggere takeaway og hjemlevering: 
  1. Legg til rette for god hygiene. Plasser hånddesinfiseringsstasjoner der gjestene kommer inn og ut. For takeaway eller henting av varer i bilen utenfor butikken, hold avstand mellom gjestene ved å ha separate områder for bestilling og henting. På kjøkkenet må du alltid kontrollere at håndvaskstasjonene er fullt utstyrt med såpe og tørkepapir i begynnelsen av hvert skift.   

  2. Tenk gjennom emballasje og hygieneprodukter. Tren opp personalet til å håndtere takeaway-poser med forsiktighet, akkurat som når de tilbereder mat. Lag en prosedyre for å sikre riktig håndhygiene og minimere risikoen for krysskontaminering. Bruk av forsegling på posen er en enkel måte å vise gjestene at maten ikke har blitt berørt siden den forlot kjøkkenet. Du kan også vurdere å legge til en pose eller lignende med individuelt innpakkede servietter, for å sikre at kundene får servietter som er hygieniske og urørte.  

  3. Kommuniser innsatsen din. Hold kontakten og vær transparent med gjestene om ditt arbeid for å sikre at maten deres er trygg fra kjøkkenet til bordet. Du kan til og med gå så langt som å sende notater med bestillinger for å fortelle dem hvilke tiltak du tar for å sikre at maten deres er trygg, samt takke dem for støtten, og fortsette å bygge den følelsesmessige forbindelsen, selv når du ikke kan gi dem opplevelser innendørs.  

  4. Sørg for at leveransepersonellet har en god hygienerutine. Hvis du samarbeider med et tredjepartsleverandørselskap burde du se på deres retningslinjer for håndtering av mattrygghet siden de blir en del av matreisen. Hvis restauranten driver sin egen leveringsflåte, er det viktig å sikre at leveransepersonellet har tilstrekkelig kunnskap om mattrygghet og verneutstyr. Leveringsverktøy som munnbind, desinfiseringsflasker og tørkepapir/servietter kan være nyttig.   

  5. Tenk utover et tradisjonelt kjøkkenmiljø. 53 prosent av operatørene brukte et «spøkelseskjøkken» for leveringsbestillinger under nedstegningen , og 52 prosent av de globale forbrukerne er komfortable med å bestille fra en restaurant som kun leverer uten en fysisk butikkfront. Ettersom de fleste spøkelseskjøkken har begrenset plass og jobber med arbeidere på forespørsel, i tillegg til tredjepartsleverandørselskaper, er det essensielt å sette din hygieneinnsats først ved hvert trinn av matreisen for å sikre en effektiv arbeidsflyt og trygg mathåndtering.
 
Tork lanserer også en ny side på nettsiden med bransjekunnskap og tips for å hjelpe restauranter med å sikre hygienen – fra kjøkkenet til overleveringen. Den inneholder en guide med mer detaljerte tips om hvordan sikre en tryggere takeaway og hjemlevering, en praktisk plakat om håndhygiene, et skilt for pickup-stasjoner, en guide om hvordan du bruker QR-koder og annet nyttig materiale for restaurantpersonalet. For mer informasjon, besøk Matservering | Tork NO 
 
1Kilde: McKinsey & Company, 2020, Reimagining European restaurants for the next normal (LINK)
2Kilde: Essity Essentials Initiative Survey 2020-2021 (LINK)
3Kilde: Technomic Foodservice Impact Monitor 8th Edition—Week Ending May 8, 2020
4Kilde: Euromonitor, 2020
 
For mer informasjon:
Tina Berlin
Regional Brand Activation Manager, Region North
Tel: +46 31-746 00 55
E-post: tina.berlin@essity.com

Tilbake
Skriv ut Last ned