Tork_EquippedToTmprove_alt image selection_5_Original.jpg

Engasjer maskinoperatører for å lykkes med forebyggende vedlikehold.

16/03/2021

Fem tips om hvordan «kaizen» kan gi varige konkurransefortrinn.

Tork, en Essity merkevare, lanserer en ny produktivitetsguide som viser hvordan «kaizen» kan føre til bedre bedriftskultur. Kaizen er en japansk ledelsesteori som handler om å involvere og engasjere alle ansatte og funksjoner i en bedrift. Teorien gir viktig læring for virksomheter som ønsker å øke produktiviteten, viser en ny studie om maskinoperatører.

Utstyrt for å forbedre™ - En veiledning til å øke produktiviteten inneholder fem konkrete tips om hvordan du enkelt, men sikkert forbedrer bedriftens kultur – slik at du oppnår varige konkurransefortrinn.

Under arbeidet med den nye guiden, samarbeidet Tork med kaizen-ekspert Jonas Svanäng. Svanäng lærte og studerte kaizen mens han jobbet på Toyotas fabrikker. Han har senere delt denne kunnskapen med over hundre organisasjoner internasjonalt. I dag jobber Svanäng som foredragsholder, hvor han forteller om kaizen og «operational excellence» på internasjonale konferanser.

- Hensikten med kaizen er å etablere en forbedringskultur ved hjelp av holdningsendringer. Når bedrifter innfører en kaizen-tankegang, der alle får mulighet til å påvirke arbeidsplassen, vil det føre til mer motiverte ansatte, sier kaizen-ekspert Jonas Svanäng.

Maskinoperatører arbeider ofte i områder der problemer eller hindringer oppstår (på kaizensk kalles dette Muda, og refererer til aktiviteter som er ikke-verdiskapende). Maskinoperatører har derfor en essensiell rolle ved at de kan forebygge og forbedre en bedrifts produktivitet.

En ny studie fra Tork viser at 89 prosent av maskinoperatører tror at «mer satsning på forebyggende vedlikehold er viktig for min bedrift». Og 87 prosent mener at «forebyggende vedlikehold reduserer risikoen for maskinfeil og produksjonsstopp».*

-Vi ønsker å hjelpe virksomheter forbedre sine forebyggende rutiner, spesielt de som beveger seg mot autonomt vedlikehold – ved å tilby smarte og innovative produkter som øker effektiviteten og reduserer avfallet. Fordi vi vet hvilken rolle små endringer utgjør for kvalitet, kost og levering, sier Jenny Turner, industriell markedsdirektør i Essity.

Tork tilbyr en rekke profesjonelle produkter for overflaterengjøring som en del av Tork Performance-systemet, disse kan effektivisere autonome rengjøringsprosesser i industrielle anlegg. Systemet består av et mangfold slitesterke kluter og dispensere med monteringsalternativer, slik at de alltid kan være en håndlengdes avstand fra operatører. Hele 89 prosent av maskinoperatører enes om at «å ha en profesjonell industriell klut-dispenser akkurat der jeg trenger vil føre til mer effektivt renhold og forebygge vedlikehold».*

For å lære mer om iverksettelse av kaizen, inkludert flere gode tips, besøk https://www.tork.no/utstyrtforaforbedre og last ned Utstyrt for å forbedre™ - En veiledning til å øke produktiviteten.

*Kilde: Undersökning av Tork med maskinoperatörer, utförd av Psyma (juli 2019).