Original GHD.png

Redd for å bli smittet, ikke for å smitte andre

18/10/2020

8 av 10 vasker hendene for sin egen del, men ikke for andres del, ifølge en fersk spørreundersøkelse. Dette og mye mer avslører Essity nå i anledning Verdens håndvaskedag.

I forbindelse med Verdens håndvaskedag den 15. oktober deler Essity ny informasjon om håndhygiene fra den globale hygiene- og helseundersøkelsen fra juli 20201. Det er tydelig at korona har påvirket folks adferd, ikke minst når det gjelder håndhygiene. 2 av 3 har endret måten de vasker hendene på, og 75 prosent sier at de vasker hendene oftere enn før.

Det viser seg imidlertid at vi motivasjonen for å vaske hendene varierer kraftig.

Redd for korona, men ikke for å gi det til andre
God håndhygiene er avgjørende i kampen mot sykdommer, og mer enn 10 000 mennesker fra hele verden bekrefter at det har skjedd en positiv endring hva håndhygiene angår. Hele 77 prosent sier imidlertid at de kun vasker hendene for å beskytte seg selv.

I tillegg vasker et flertall kun hendene etter at de har gjort noe. For eksempel sier 78 prosent at de vasker hendene etter at de har vært på et offentlig sted. Samtidig oppgir kun 38 prosent at de vasker hendene før de besøker et offentlig sted. Dette kan type på at folk er mer bekymret for at de kan ha vært borti smitte selv, enn tanken på at de potensielt kan smitte andre.

– Til tross for stor solidaritet med helsearbeidere under denne pandemien, viser undersøkelsen at vi kan bli flinkere til å vaske hendene for andre sin skyld, sier Global Brand Innovation Manager for Essity Professional Hygiene, Carolyn Berland, PhD.

Nå påvirker håndhygiene bedrifters omdømme
Når du gjenåpner bedriften eller vil tiltrekke deg nye kunder, har god håndhygiene blitt avgjørende for at kunder skal føle seg trygge. Forventninger til hygienestandarder har økt i løpet av korona-situasjonen. 6 av 10 oppgir at forventningene deres til god hygiene på restauranter og kaféer har økt. Like mange sier at de føler seg tryggere når de vet hva håndhygienepraksisen er på offentlige steder.

Totalt er 81 prosent av respondentene enig med følgende utsagn: «Jeg forventer at offentlige toaletter har et trygt, hygienisk miljø i større grad enn før COVID-19».2

– For bedrifter som vil få kunder til å vende tilbake, er det avgjørende med gode rutiner for håndhygiene, tilgang på håndvask eller håndsprit og at de forteller hva de gjør for å hindre smittespredning. De som lykkes med dette, vil komme styrket ut av situasjonen, sier
Finn Pedersen, Commercial Director Norway, Essity Professional Hygiene.

Satser på varig bedring
Doktor Berland håper Verdens håndvaskedag og den globale pandemien kan være med å sette langsiktig søkelys på god håndhygiene.

– Håndhygiene er et viktig verktøy i arbeidet med å opprettholde en god helse i samfunnet. Jeg håper den økte frekvensen av håndvask fortsetter gjennom hele pandemien og i tiden etter, avslutter Berland.

1Les Essitys hygiene- og helseundersøkelse for 2020 her.

22020-undersøkelsen ble gjennomført av United Minds i samarbeid med CINT i april 2020. Undersøkelsen dekket syv markeder: Storbritannia, USA, Kina, Tyskland, Frankrike, Spania og Sverige. Totalt 7067 personer deltok i undersøkelsen.

Om Essitys hygiene- og helseundersøkelse
Denne globale internettundersøkelsen gjennomføres annethvert år. Vi får viktig innsikt fra 15 000 respondenter i 15 land, i aldersgruppen 16–85 år.
Feltundersøkelsen ble gjennomført fra desember 2019 til januar 2020. I juli 2020 ble den supplert med et dypdykk i 10 land, og mer enn 10 000 oppdaterte svar på hygiene- og helsespørsmål vedrørende koronapandemien.

Om Global Handwashing Partnership
Å forbedre standarden for håndhygiene globalt er en langtidsforpliktelse for Essitys Tork-varemerke. Som en strategisk partner i Global Handwashing Partnership, jobber Essity sammen med andre byråer og institusjoner som World Bank, USAID og UNICEF, for å skaffe ressurser og koordinere og promotere kampanjer for å øke bevisstheten rundt det å vaske hender med såpe.

E-post: sarah.benson@essity.com

Vi ønsker å inspirere alle – fra bedriftseiere til ansatte; fra studenter til foreldre – til å vaske hendene sine ikke kun for å beskytte seg selv, men også for at andre skal føle seg trygge og forbli friske.

I podkasten «Power of Hands» snakker Carolyn Berland, PhD, om hvor viktig det er med gode rutiner for håndhygiene, og om å bruke såpe i stedet for desinfiserende middel. Lytt til den her.

Finn ut mer om hvordan Tork-produkter sikrer den nye hygienestandarden her.