Washing-hands_orginal.jpg

Global undersøkelse: Å vaske hendene kan gjøre andre gladere og mer villig til å omgås deg

26/09/2018

Ikke bare hjelper du deg selv og andre med å holde seg friske når du vasker hendene – du kan også gjøre dine nærmeste gladere og mer villig til å omgås deg, og kollegene dine mer tilfredse på jobb, ifølge til en studie utført av Essity.

Det er vel etablert at håndvask er et av de mest effektive tiltakene du kan ta for å forhindre spredning av infeksjoner. Håndvask har også evnen til å spare millioner av liv. Nå avslører en ny, global undersøkelse utført av Essity, produsenten av Tork, at det å vaske hendene også kan ha en positiv innvirkning på hvordan de rundt deg føler seg og oppfører seg.

Rene hender kan gjøre andre mer komfortable med berøring og omgang. Folk flest er mer komfortable med å berøre andre når de vet at alle vasker hendene godt. Nesten halvparten av de som svarte, sa at de ville være mer komfortable med å håndhilse hvis de visste at den andre parten hadde god håndhygiene, og nesten tre av ti ville være mer komfortable med å berøre fremmede. Én av fem ville også være mer komfortable med å gi en klem til andre og hjelpe noen i nød.

Rene hender kan forbedre andres glede og livstilfredshet. Å vite at andre vasker hendene sine godt ville ha en positiv innvirkning på sinnstilstanden til åtte av ti. Fire av ti ville føle seg mer komfortable generelt sett, mer enn tre av ti ville føle seg mer fornøyd med livet, og én av fem ville føle seg gladere, ifølge studien.

Rene hender kan få en virksomhet til å blomstre. Fire av ti heltidsansatte ønsket at håndhygiene skulle få høyere prioritet på arbeidsplassen. Hvis kollegene vasket hendene godt, ville tre av ti være mer tilfreds, og mer enn fire av ti ville føle seg mer komfortable på jobb. God håndhygiene kan også føre til mer salg, og til og med forbedre kundelojaliteten – nesten halvparten sa at de ville være mer villige til å spise på en restaurant igjen hvis de la merke til at personalet hadde klare rutiner for håndvask.
«Hendene våre har evnen til å forbedre velværet til våre kjære, og det å vaske hendene har vidtgående implikasjoner på menneskene rundt deg. Det er noe vi alle bør tenke på, ikke bare i dag på den globale håndvaskdagen, men hver dag», sier Christine Rød, Product and Marketing manager hos Essity.

Hvem vasker du hendene for?
De aller fleste – åtte av ti – sa at de vasker hendene for å beskytte seg selv, mens kun én av ti vasker hendene for å beskytte andre. Å fokusere på den mer altruistiske siden av håndvask kan være en effektiv trigger til å forbedre håndvaskpraksis. Faktisk svarte én av fire at de ville vaske hendene oftere hvis de visste at det hadde en positiv effekt på andre.
«Hvem vasker du hendene for? For deg selv, familien eller noen andre? Hvis vi alle begynte å tenke over hvordan hendene våre påvirker de rundt oss, kunne vi kanskje forbedre et generelt samsvar rundt håndhygiene og frigjøre kraften i våre hender», sier Fornavn Etternavn, tittel hos Essity.

Kvinner vasker hendene 30 % oftere enn menn
I dag vasker langt fra alle hendene så ofte som de burde. Globalt sett vasker tre av ti ikke hendene før de spiser, mer enn to av ti vasker ikke hendene før de lager mat, og mer enn én av ti vasker ikke hendene etter et toalettbesøk. Menn scorer spesielt lavt her – kvinner verden over vasker hendene 30 % oftere enn menn.
«Å vaske hendene med såpe i 20–30 sekunder i de kritiske håndvaskøyeblikkene som er definert av CDC, og tørke dem med papirhåndtørk, er nøkkelen til å opprettholde god håndhygiene. Det er en enkel handling med virkningsfulle implikasjoner», sier Christine Rød, Product and Marketing manager hos Essity.

Om den globale håndvaskdagen:
Essity er stolt over å være offisiell sponsor for den globale håndvaskdagen 2018. 15. oktober er den globale håndvaskdagen, en global kampdag dedikert til å øke bevisstheten og forståelsen rundt viktigheten av håndvask med såpe, som en effektiv og rimelig måte å forhindre sykdom og tapte liv.

Om Power of Hands-undersøkelsen:
Undersøkelsen ble utført mellom 9. juli og 6. august 2018, gjennom webpaneler i seks forskjellige land, der svar fra totalt 3060 personer ble innhentet. Nasjonale kvoter ble brukt for å sikre en nøyaktig representasjon av alder og kjønn.

Om Essity:
Essity er et ledende, globalt hygiene- og helseselskap dedikert til å forbedre velvære gjennom våre produkter og løsninger som er essensielle i hverdagen. Navnet Essity kommer fra de engelske ordene «essentials» (grunnleggende) og «necessities» (nødvendigheter). Den bærekraftige forretningsmodellen vår skaper verdi for mennesker og naturen. Salg utføres i rundt 150 land under ledende globale merkevarer som TENA og Tork, samt andre sterke merkevarer som Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda og Zewa. Essity har rundt 48 000 ansatte, og nettosalg i 2017 beløp seg til SEK 109 milliarder (EUR 11,3 milliarder). Hovedkontoret ligger i Stockholm, Sverige, og selskapet står oppført på Nasdaq Stockholm. Mer informasjon på www.essity.com.