wheatstalkfield-original.jpg

Fra gård til fabrikk - Essity investerer i bærekraftig fiberteknologi

23/05/2019

Essity integrerer alternative fibre i hygieneprodukter av papir, for forbrukere og profesjonelle.

Det ledende globale hygiene- og helseselskapet Essity vil investere ca. 360 millioner norske kroner i et bærekraftig anlegg for alternative fibre på sitt produksjonsanlegg for papir i Mannheim, Tyskland. Denne investeringen vil gjøre det mulig for selskapet å produsere høykvalitets papirprodukter for forbrukere og profesjonelle hygienesegmenter fra hvetehalm, en fornybar ressurs som er et biprodukt fra landbruket. Denne prosessen er en sirkulær innovasjon som vil forbedre den totale miljøpåvirkningen av papirprodukter som produseres der. Produksjonen er forventet å begynne i andre halvdel av 2020.

ꟷ For å støtte våre bærekraftige ambisjoner, vurderer vi kontinuerlig nye produksjonsmetoder. Dette er ett eksempel på hvordan innovasjon kan bidra til et bærekraftig og sirkulært samfunn, sier Magnus Groth, CEO i Essity.

Essity, en av verdens største produsenter av tørkeprodukter og verdens største kjøper av fersk papirmasse, bruker også resirkulert fiber i sin produksjon av papirprodukter.

Hvetehalm er stilken som er etterlatt etter at kornet er høstet fra hveten. Mens noe hvetehalm brukes som gulvdekke for dyr, blir omtrent halvparten av hvetehalmen verden over til avfall. Essity vil hente hvetehalm fra bønder i og rundt Mannheim.

Ny prosess produserer papir hvor kvaliteten kan sammenlignes med fersk tremasse
Essity har blitt enige om en lisens med eksklusive rettigheter med USA-baserte Sustainable Fiber
Technologies (SFT). Den globale avtalen vil gi Essity tilgang til SFTs Phoenix Process™, en teknologi som konverterer plantebaserte fornybare kilder til masse, som er egnet for produksjon av papirprodukter. Papir produsert med hvetehalm ved bruk av denne prosessen er like lyst, mykt og sterkt som tørkeprodukter fremstilt av fersk tremasse.

Å bruke hvetehalm har betydelige bærekraftige fordeler, inkludert en betydelig reduksjon i bruk av vann og energi.

ꟷ Denne prosessen vil gjøre det mulig for Essity å erstatte noe sertifisert ferskt trefiber med fornybar hvetehalm. Dette vil resultere i en miljømessig fordel da prosessen bruker betydelig mindre vann og energi. I tillegg forvandler den et ubrukt landbruks-biprodukt til en skalerbar ny fiberkilde for papirprodukter, sier Finn Pedersen, kommersiell direktør for profesjonell hygiene i Essity.

Et nytt eksempel på Essitys satsing på et sirkulært samfunn
Det som er igjen etter at det produseres masse fra hvetehalmen resulterer i et separat biprodukt som kan brukes på mange måter, ved å skape en sirkulær produksjon for denne ressursen. Eksempler er blant annet gjødsel og jordforbedring, et bærekraftig alternativ til petroleum som brukes i syntetiske produkter, samt konstruksjons- og industrielle tilsetningsstoffer.

Essitys ambisjon er å redusere det miljømessige fotavtrykket for deres produkter med 33 prosent innen 2030 og deres utvidede mål for karbonutslipp har blitt godkjent av Science Based Targetsinitiativet som samsvarer med Paris-avtalen om reduksjon av klimapåvirkning. I dag produserer Essity papirprodukter for forbrukere og profesjonelle hygienesegmenter hvor omtrent 60 prosent av massen som brukes kommer fra ferske trefibre fra sertifiserte kilder og 40 prosent fra resirkulerte fibre.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Christine Skjerven Rød, tlf 93037647

Om Tork®
Varemerket Tork tilbyr profesjonelle hygieneprodukter og -tjenester til et stort spekter av kunder, fra restauranter og helseinstitusjoner til kontorer, skoler og industribedrifter. Produktene omfatter dispensere, håndtørkepapir, toalettpapir, såpe, servietter og industri- og kjøkkenkluter. Ved hjelp av sin ekspertise på hygiene, funksjonell design og bærekraftig utvikling er Tork blitt markedsleder. Tork er et globalt varemerke for Essity, og en engasjert partner for kunder i mer enn 80 land. For å holde deg oppdatert på siste nytt fra Tork, kan du gå til: www.tork.no

About Essity
Essity is a leading global hygiene and health company dedicated to improving well-being through products and services, essentials for everyday life. The name Essity stems from the words essentials and necessities. Our sustainable business model creates value for people and nature. Sales are conducted in approximately 150 countries under the leading global brands TENA and Tork, and other strong brands, such as JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda and Zewa. Essity has about 47,000 employees and net sales in 2018 amounted to approximately SEK 118.5bn (EUR 11.6bn). The headquarters is located in Stockholm, Sweden, and the company is listed on Nasdaq Stockholm. More information at www.essity.com.