Hva er din farge?
Hva er din farge?
Farger påvirker humør og atferd. Selv om det er mange aspekter av en restaurant som påvirker gjesteopplevelsen, er farge svært viktig. For å gi inspirasjon og noe å tenke på rundt farger, har Tork utført et eksperiment med hjernebølgeteknologi for å måle hvordan gjester reagerer på forskjellige farger.
Fargeeksperimentet for restauranter
16 gjester utstyrt med hodesett for å måle hjernebølger opplevde 8 miljøer i 8 forskjellige farger. Hver setting var designet med et gjennomført restaurantinteriør: alt fra vegger og gulv til møbler og borddekkingsprodukter hadde én og samme farge.
I hvert fargeeksperiment ble gjestene bedt om å spise en miniatyrmakron og noe å drikke. Makronen i de forskjellige eksperimentene var identisk på alle måter bortsett fra fargen, som matchet miljøet. I hver setting ble hjerneaktivitet og hjerterytme målt, og deltakerne fikk et spørreskjema for å undersøke deres reaksjoner. All data fra testene har blitt analysert for å skape en profil for hver farge.
Den meditative grønne
Hjernebølgeresultatene viste at grønn farge har en revitaliserende kvalitet, som fremmer dyp styrkende avslapning og forbedring av immunsystemet. Hjerterytmen var også under gjennomsnittet i det grønne rommet. I tråd med dette ble fargen beskrevet som avslappende, rolig og innbydende. Den ble oppfattet som passende for lunsj eller kaffe med mennesker du kjenner godt. Perfekt for et miljø der du kan koble av og nyte, fremfor å bli oppkvikket eller oppleve romantikk.
Den glade orange
Orange ble totalt sett oppfattet som moderne og morsom, typisk assosiert med gode opplevelser sammen med barn og venner. Fargen kunne også ses som noe uromantisk, litt stressende og ikke luksuriøs. Hjernebølge- og hjerterytmeresultatene viste at orange kan være et mer nøytralt valg sammenlignet med andre sterke farger som gult. Fargen ga også mellomverdier av gammabølger, som er assosiert med læring og informasjonsbehandling.
Den sofistikerte svarte
Svart er en farge av kompleksitet. Fargen ble oppfattet som luksuriøs, moderne og sofistikert, men på samme tid noe kjedelig og lite innbydende. Den ble klart oppfattet som passende for en sofistikert middagsavtale eller et kveldsbesøk på bar, altså aktiviteter der du lar barna bli igjen hjemme. Hjernebølgemålingene viste høye nivåer av kreativitet og våkenhet, men også et lavere fokusnivå. Dette gjør fargen mindre attraktiv for forretningssituasjoner.
Den spennende gule
Gul er en spennende og morsom farge som passer i et livlig miljø. Hjernebølgeresultatene viste høyere energi og bevisst fokus, men i ekstreme tilfeller også høyere stressnivåer. I tillegg var både gjennomsnittlig og maksimal hjerterytme høye for gult. Fargen ble oppfattet som passende for frokostopplevelser, der den kunne løfte stemningen og gi en energiboost om morgenen. Gult var også den mest populære fargen for steder der barna var med.
Den romantiske røde
Rød er en farge som skiller seg ut, og som fremkaller sterke følelser fremfor å bare gå i ett med omgivelsene. Rødt ga høye indikasjoner i frekvensområdet for delta- og thetabølger – noe som tyder på en sterk emosjonell forbindelse og et høyt nivå av kreativitet. Hjerterytmeresultatene var også høye, noe som indikerer et stimulerende miljø. Kanskje ikke overraskende ble rødt assosiert med romantikk og et kveldsbesøk på bar. Fargen har imidlertid også en spennende og morsom side.
Den rolige blå
Blå farge ga høye utslag av deltabølger, noe som betyr en svært avslappet tilstand. Fargen ga også høye verdier for thetabølger, som indikerer kreativitet og en sterk emosjonell forbindelse. Dette er i tråd med at blått ble beskrevet som innbydende, rolig og avslappende. Fargen ble oppfattet som passende for familievennlige lokaler for å nyte frokost eller en kaffe, men ikke like passende for luksuriøse restauranter eller lokaler som ble brukt til forretningsmøter.
Den tradisjonelle brune
Brun scoret lavt på de fleste hjernebølgefrekvenser, noe som viser at det er en nøytral farge. Observerte deltabølger og hjerterytme foreslår at brun også kan oppfordre til avslapning. Fargen oppfattes som tradisjonell, nøytral og avslappende. Den er kanskje ikke det beste valget for å skape energigivende opplevelser, men ble oppfattet som å være en god farge for mer tradisjonelle lokaler, og enkel å matche med andre farger.
Den luksuriøse hvite
Hvit skilte seg ut og ga lave resultater på alle hjernebølgefrekvenser, noe som viser at det er en nøytral farge og på en måte blanke ark for gjestenes opplevelser. Hvit oppfattes også som den beste fargen for forretningsmiljøer. Fargen ses som luksuriøs og moderne, men scoret lavt på oppkvikkende følelser som moro
og spenning. Hvit passer til å skape nøytrale miljøer der fargen ikke tar oppmerksomheten bort fra oppgaven.
Klare for å starte fargeeksperimentet
Makroner i åtte forskjellige farger, men med samme smak – servert gjennom alle fargemiljøene i eksperimentet