Bedre ytelse fra bunnen av

Wipingandcleaning.tif

Bedre ytelse fra bunnen av

Når man prøver å forbedre fabrikasjon- og produksjonsprosesser, er det ikke alltid like enkelt å introdusere driftsmessige tiltak som varer. Løsninger skapt på ledernivå kan ofte bomme på grunnleggende detaljer som vedlikehold og rengjøring. De fleste ledere vet at de bør begynne med arbeidernes perspektiv for å gjennomføre endringer, men forskning viser at de ofte ikke gjør dette i praksis. Det betyr at effektivitetsverktøy som Lean kan bli en ledelsesfilosofi i stedet for en produksjonsrealitet.
 
Engasjement med arbeidsstyrken er det første steget i å avgjøre hvor det er best å gjøre endringer. Selv om de kanskje virker som sekundære oppgaver, utgjør vedlikehold og rengjøring en stor del av arbeidet gjort på verkstedsgulvet. Forbedringer på dette området har en stor effekt på den totale produktiviteten.
 
 
«Vi må involvere alle til å identifisere problemer og tenke på underliggende problemer, ellers er det ikke mulig å oppnå bærekraftig endring og forbedringer.»
- Knut Sandbakken, seniorrådgiver produktutvikling, SINTEF – Norge

Problemet – Hvordan man får endringer til å vare i praksis

I stedet for å gjennomføre langtidstiltak, fokuserer mange selskap på hurtige ordninger for å møte kortsiktige produksjonsmål ved å ta i bruk generiske metoder som ikke innarbeider behovet til arbeidsstyrken. Selskaper som er ivrige etter å gjennomføre hurtige endringer, kan fremskynde nye produktivitetsprogrammer uten å først forsikre seg at ansatte – inkludert ledelsen – er forberedt å jobbe på nye måter. 
 
Introduksjon av for mange nye produksjonsprosesser på en gang som ikke er forankret i organisasjonen, kan føre til det McKinsey1 kaller for «initiativsutmattelse». Utmattelsen kan fort sette en stopper for effektivitetsgevinsten, og til og med skape mistro hos arbeidsstyrken.

Løsningen – start der handlingen skjer

Løsningen er at ledere må begynne å spørre ansatte om å identifisere hovedutfordringene i deres daglige rutine. Det kan være om å bruke tid med dem på verkstedsgulvet, observere og stille spørsmål om hvordan og hvorfor de utfører oppgaver på en bestemt måte. Hvis folk er engasjert i å identifisere problemer, samt løsninger, er det mer sannsynlig at de vil støtte de nye prosessene. Når du forstår arbeidsstyrkens behov, kan du prioritere hva som må endres, som bedre organisasjon eller bedre rengjøringsprodukter. Til slutt, forenkle arbeidsmetoden for personalet ved å plassere riktig produkt og verktøy på riktig plass. 
 
«Mange organisasjoner bruker mesteparten av energien deres på metoder og redskaper, mens potensialet til den individuelle arbeideren ofte ikke nås.» – Dag Lotsander, Lean-ekspert – Sverige


De 5S-ene i rengjøring

5S-modellen er en dynamisk metodologi brukt for veiledning av effektivitetstiltak. Tork anbefaler at du ikke bruker 5S som en generisk mal, men heller som en modell for å identifisere hvor du bør bruke energien for endring i organisasjonen din – og begynner med å engasjere arbeidere, prioritere hva som må endres og forenkle tørkingen og rengjøringen din. Tork har utviklet de 5S-ene for rengjøring for å hjelpe deg å oppnå dette, og produktene våre er til hjelp i hvert trinn. Slik fungerer det:   
 
 
 
1. Sortere
Det er på tide å finne ut av ting. Det er et bredt utvalg av rengjøringsoppgaver på hvert produksjonsgulv. Det første trinnet er å velge løsningene som best passer dine spesifikke behov. Tork gir deg mange alternativer ved å tilby et bredt utvalg av tørke- og rengjøringsprodukter. Tork-produkter av høy kvalitet kan brukes til en rekke oppgaver, noe som gjør det mulig å erstatte flere forskjellige produkter med bare ett.
 
2. Systematisere
Dette trinnet gjør arbeid, lagring og tilgang mer effektivt. Så snart du har avgjort hvilke Tork-produkter som passer dine behov, kan vi hjelpe deg med å plassere ut egnede dispensere, vegg- og gulvstativ på best mulig plasser. Dette gjør det lettere å plassere de rette produktene på de rette plassene. 
 
3. Skinne
Det er her du begynner å se resultater. Et rent verkstedsgulv med rene maskiner gjør det lettere å oppdage problemer og unngå uforutsette driftsstanser. I tillegg til å forbedre kvaliteten på rengjøringen, kan Tork exelCLEAN®-kluter øke de totale prestasjonene. For eksempel kan arbeidere utføre en oppgave på opptil 35 % kortere tid med opptil 31 % mindre innsats sammenlignet med filler og leieutstyr.
 
4. Standardisere
Med Tork exelCLEAN® får du den samme pålitelige prestasjonen hver gang. Den konsekvente kvaliteten bak Tork-produktene betyr også at arbeiderne ikke lenger trenger å bruke tid på å lete gjennom fillene etter «de riktige». 
 
5. Sikre 
Dette ultimate trinnet er avgjørende. Du har brukt masse tid og planlegging, og nå må du få forbedringene dine til å vare i det lange løpet. Ved å fortsette å involvere arbeiderne dine og gi rett produkt på rett sted, kan Tork sine produkter hjelpe deg med å opprettholde endringer, som forbedring av maskinrenslighet, og kontinuerlig forbedre vedlikehold- og rengjøringsmetodene dine gjennom hvert trinn av 5S-modellen.

Resultatet: Ekte endring starter fra bunnen av
Hvert sekund teller når det kommer til kontinuerlig forbedring, uansett hvor det kommer fra. Tork rengjøringskluter med exelCLEAN® kan hjelpe deg med å finne den ekstra tiden og pengene på steder du ikke ville forvente. 
 
De 5S-ene for rengjøring fra Tork kan hjelpe deg å virkelig starte fra bunnen av ved å gi arbeidsstyrken din brukervennlige, allsidige tørke- og rengjøringsprodukter. Ved å starte fra arbeidernes perspektiv, lar du folk jobbe smartere, som igjen fører til gladere og mer produktive arbeidere. Dette vil øke den nyttbare tiden din, som direkte fører til sparte penger. 
 
Vil du vite mer? 
Her er en sjekkliste som kan hjelpe deg å komme i gang med de 5S-ene //internal link//. 5S-modellen er en ramme som kan brukes til å identifisere detaljene som skal forbedres på hvert trinn – og begynner med arbeidsmetodene til operatørene dine.
 
Kontakt din salgsrepresentant fra Tork og la oss hjelpe deg med å forbedre dine vedlikehold- og rengjøringsløsninger.
 
 
 
–––––––––––––––
Kilder:
1. McKinsey, «From Lean to lasting - making improvements stick», 2008

Skriv ut Last ned