Facility_maintenance.jpg

Unngå klager med smarte toalettrom

Når vi gir idrettsopplæring av høyeste kvalitet til én million besøkende hvert år, teller hver minste detalj. IKSU-idrettsanlegget i Umeå er på 22 000 kvadratmeter, og har alt fra treningsrom og svømmebasseng til klatrevegger og innendørs sandvolleyballbaner. Det betyr også mange toalettrom. Det er derfor det største idrettsanlegget i Norden velger smarte toalettrom, noe som eliminerer klager og gir en helt ny rengjøringslogikk.

Facility_management.jpg«Vi går jevnlig gjennom tilbakemeldinger fra kunder, og merket oss at vi fikk negativ tilbakemelding om rengjøringen fra tid til annen. Vi hadde i noen tilfeller problemer med å garantere rengjøringskvaliteten og refill av såpe og papir. Det gjaldt særlig på kvelden når aktiviteten er størst», sa Bo Andersson, eiendomsforvalter og leder for anleggsforvaltning hos IKSU.


Connected_cleaning.jpg

Anleggets størrelse gjorde at IKSUs samarbeidspartner, Norrlands Miljövård (NMV), jobbet opptil 64 timer med rengjøring per dag. Men NMV og ISKUs anleggsforvaltning hadde som mål å forbedre kvaliteten. De ville derfor prøve en ny løsning. De startet med Tork EasyCube™ – en digital tjeneste som kobler sammen 300 dispensere i anlegget. Tjenesten gir sanntidsinformasjon om behov for rengjøring og refill.


Cleaning_washroom.jpg

Tork EasyCube™ har gitt innsikt om hvordan gjester faktisk bruker anlegget, noe som gjør at renholderne kan bruke mer av tiden på de stedene som blir mest brukt. «Tidligere førte bare én av fire dispensersjekker til refill. Dette var en repeterende rutine, der jeg alltid måtte sjekke over alt», sa André Söderberg, renholder i IKSU.


Cleaning_schedules.jpg

Hos IKSU har det travle kveldsskiftet endret seg fra statiske planer til rengjøring etter behov. Mindre bortkastet tid gjør det enklere å bli ferdig tidsnok og anlegget er i bedre stand til neste skift.


Facility_maintenance.jpg


«På et stort anlegg som IKSU hender det at jeg må gå i ti minutter for å sjekke et toalettrom. I gjennomsnitt går jeg 10 000 skritt på ett skift. Tork EasyCube™ gjør at hvert skritt virkelig teller», sa Malin Sjöberg, NMVs serviceleder hos IKSU.


Increased_staff_motivation.jpg

Tork EasyCube™ har gitt de ansatte større motivasjon. Oppgaver som før var repeterende og kjedelige har nå blitt meningsfulle. Det er en av fordelene med et sanntidssystem som fokuserer på behovet. Det betyr i praksis at renholderne blir mindre stresset og jobber mer effektivt.

Meaningful_cleaning.jpg

«Nå når systemet er på plass er det vanskelig å forestille seg å arbeide uten det. Nå er jobben mer meningsfull og morsom. Jeg føler at jeg har nok energi til å gjøre mer når det virkelig gjelder», sa André Söderberg.


Eliminating_washroom_complaints.jpg

Nå kommer det aldri klager om tomme dispensere og kundene er fornøyde med rengjøringen på IKSU. Fra det vi har lært fra systemet, har ledelsen tatt nye avgjørelser som er positive for IKSU i det lange løp.


IKSU_gym_washroom.jpg

«Jeg hadde undervurdert hva som var mulig med dette systemet. Før vurderte ledelsen å lage nye garderober for å løse problemet med rengjøring, noe som ville gitt en regning i millionklassen», sa Bo Andersson.


Les mer om Tork EasyCube™

Tidligere førte bare én av fire dispensersjekker til refill. Dette var en repeterende rutine, der jeg alltid måtte sjekke over alt. Nå vet jeg nøyaktig hva som må gjøres ved å se på nettbrettet som er festet på rengjøringsvognen.

André Söderberg

Renholder fra Norrlands Miljövård som jobber ved IKSU