Apenheul_highres1.jpg

Bedre apestreker med kundesentrert rengjøring

Apenheul Primate Park i Nederland har, ved bruk av den digitale rengjøringsløsningen Tork EasyCube™, klart å løfte rengjøringskvaliteten og redusere antall klager betydelig på bare én sesong. Men løsningen skaper også en mer langsiktig endring i tankegangen til personalet på Apenheul.

Apenheul_lowres22.jpg

Apenheul har mange ulike arter av aper, og mange av apene beveger seg fritt omkring. 70 ansatte jobber året rundt for å holde parken i gang, i tillegg til 250 sesongarbeidere. Sesongen 2015 var spesielt travel, noe som var bra for driften, men som dessverre førte til mange klager på rengjøring og toalettrommene.

Apenheul_highres12.tif

«Tenk over når du går på restaurant. Hvis toalettrommet er skittent, ønsker du ikke å se kjøkkenet. Det samme gjelder for parker: Skitne toalettrom påvirker de besøkendes samlede opplevelse,» sier Erwin Cheizoo, driftsleder ved Apenheul. Han bestemte seg for å gjøre noe med klagene, og tok i bruk Tork EasyCube.

Apenheul_highres14.jpg

Tork EasyCube er en digital løsning for rengjøringshåndtering. Gjennom tilkoblede enheter i parkens toalettrom, gir Tork EasyCube de ansatte informasjon om rengjørings- og påfyllingsbehov i sanntid, på nettbrett og datamaskiner. 

Apenheul_highres13.jpg

Bevæpnet med informasjonen fra Tork EasyCube, kunne Cheizoo og personalet hans forbedre effektiviteten med én gang. De justerte rengjøringen, og satte mer personale der og når det trengtes mest. Informasjonen viser innvirkningen tydelig. Når vi sammenligner første og siste uke i årets høysesong, har tiden med tomme dispensere minket med over 60 prosent.

Apenheul_highres2.tif

Linda Dolman og Jenny van Iersel fra serviceteamet for besøkende holder nå oversikten over nøyaktig hvor mange personer som har besøkt toalettrommene, og hva som må fylles på, via et nettbrett som de har i resepsjonen. «Med Tork EasyCube kommer vi problemene i forkjøpet. Før måtte vi sjekke alle dispenserne, men nå kan vi se nøyaktig hva som trengs, og vi får færre klager, noe som sparer oss mye tid. Det er mye mer effektivt,» sier Linda Dolman, assisterende teamleder.

Apenheul_highres7.jpg

Arjan Eikelboom er ansvarlig for serviceteamet ved restaurantene i Apenheul, og har merket en endring i holdningen til teammedlemmene, som for det meste er unge mennesker som jobber i ferier.
«Feriearbeiderne synes appen er gøy. Noen av dem sjekker den til og med når det ikke er deres rengjøringsskift, og fyller på toalettpapir hvis de ser at det har gått tomt. De har aldri vist et slikt initiativ før,» sier Eikelboom. 

Apenheul_highres10.tif

Driftsleder Erwin Cheizoo og teamet hans bytter nå fra statiske skjemaer til behovsbasert rengjøring. Deres ambisjon har alltid vært å ta kundens perspektiv i alt de gjør. Takket være Tork EasyCube gjelder dette også for toalettrommene.

Apenheul_highres9.tif

«Jeg ble overrasket over at Tork EasyCube kunne endre måten vi tenker på. Nå som vi er vant med systemet kan vi ligge ett skritt foran. Hvis du setter pris på kundene dine, må du prøve dette systemet – det vil få deg til å tenke som dem.»

Jeg ble overrasket over at Tork EasyCube kunne endre måten vi tenker på. Nå som vi er vant med systemet kan vi ligge ett skritt foran. Hvis du setter pris på kundene dine, må du prøve dette systemet – det vil få deg til å tenke som dem.

Erwin Cheizoo

Driftsleder