Motocross - Rectangle.tif

Motocross – sporten som krever perfeksjon

Det er adrenalin blandet med spenning, lukten av bensin og følelsen av at noe stort er i gjære. Det er krevende, skittent, tøft og fylt med kalkulert risiko. Utøverne må bruke en spesiell type intelligens, gjøre beslutninger i brøkdelen av et sekund, lese banen og vite i hvilken grad de kan presse syklene sine.

PG Hjortmarker reparerer sykkelen til utøveren som er svenskenes håp i neste verdensmesterskap: sønnen Eddie. Han er en del av CEC S.I. racing team, et latvisk team som har troen på, og jobber med unge utøvere fra Norge, Sverige, Latvia og USA. Eddie begynte med motocross da han var syv år gammel og fikk førerkort på 50 kubikk. I dag er han 20 år gammel og et stort navn innen sporten. 
 
Teamet hans hjelper unge utøvere med å utvikle sporten, og gir dem de beste betingelsene i begynnelsen av karrieren. «Tyske og nederlandske team ligger i toppen nå for tiden, men det er ikke lenge siden Sverige var ett av de største landene innen denne sporten.»
 
Midt i dette macho-miljøet finner vi Aleksandra Steinberg, teamleder ansvarlig for PR, sponsorer, og alt det praktiske som transport og programplanlegging, som lar laget yte på toppnivå. «Det er alltid mye å gjøre: ta tiden på utøverne, løse en rekke store og små problemer, hjelpe til med syklene under konkurransene», sier hun. 
 
Etter hver konkurranse, demonteres sykkelen og hver del av motoren inspiseres, rengjøres og tørkes. «Vi har alltid brukt Tork tørkepapir», sier PG Hjortmarker. «Lenge brukte vi den blå rullen, men nå tester vi et hvitt dobbeltlagspapir, og det er fantastisk. Det er superabsorberende, og selv ikke ekstremt klissete bremsevæske er noe problem.»
 
«Motocross er veldig dyrt, slik denne typen sport gjerne er», sier Aleksandra Steinberg. «Vi er veldig fornøyde med å ha Tork som vår sponsor. Det er en stor og stabil merkevare som støtter og tror på oss. Vi er takknemlige for hjelpen og støtten vi mottar. Det lar oss fortsette med å jobbe med unge utøvere, og hjelpe dem nå høyeste nivå.»

Det er super- absorberende, og selv ikke ekstremt klissete bremsevæske er noe problem.

PG Hjortmarker

Mekaniker på CEC S.I Racing team