Kentucky Kingdom and Hurricane Bay

Driftsledelse i fornøyelsesparken blir ‘spennende’

Arenaer for fornøyelse og rekreasjon konkurrerer om billettsalg, gjestetilfredshet og kundelojalitet, og derfor er en personlig gjesteopplevelse svært viktig. Det kan imidlertid være en vanskelig oppgave å holde en fornøyelsespark ren. Det krever mye av personalet å holde oversikten over mange toalettrom med like stor pågang som karusellene, spesielt når de er spredt over et stort område.

Kentucky Kingdom and Hurricane Bay er en populær park for familier, som ligger i Louisville, Kentucky. De opplevde at det å holde toalettrommene rene og påfylt var en utfordrende del av driften. Med slagordet «Det eneste som betyr noe er spenningen», omfatter den rundt 255 000 m² store parken mer enn 70 karuseller og berg-og-dal-baner, og 20 vannpark-attraksjoner. I høysesongen sommeren 2017 hadde parken mer enn 9000 besøkende hver dag.
 
Kentucky-Kingdom-happy-girl_original.jpg
 
Kentucky Kingdom bruker lokal arbeidskraft til rengjøring, noe som gjør at omsetning, opplæring, fravær, motivasjon og logging av ytelse er spesielt utfordrende. Ifølge Park Services Manager Jake Allgeier, viste det seg at utvidelsen til å bruke Tork EasyCube® i parken var det riktige valget.
 
Tork EasyCube er verdens ledende driftsledelsesprogramvare for datastyrt rengjøring. Den gir informasjon i sanntid om hvilke tiltak serviceledere og rengjøringspersonale bør ta for å håndtere rengjøringsvedlikehold og fylle på refiller på en proaktiv måte. Systemet består av tilkoblede enheter som gir informasjon i sanntid om hva som trengs, hvor og når. Gjennom nettbrett, smarttelefon eller en annen enhet tilkoblet internett, får ledere og rengjørere et bilde av hvilke områder som trenger oppmerksomhet, og nøyaktig hvilke produkter som trengs. Med datastyrt rengjøring kan resultatet bli minst 20 % besparelser på tid brukt til rengjøring, og en mer meningsfull og mindre stressende arbeidsdag for rengjøringspersonalet.
 
Kentucky-Kingdom-Tork-EasyCube_original.jpg
 
Kentucky Kingdom and Hurricane Bay bruker nå Tork EasyCube hele tiden for å få informasjon i sanntid fra 163 tilkoblede enheter installert over hele parken. Programvaren overvåker produktnivåer og antall gjester som går inn i hver sone av parken, og dette gir rengjørerne informasjon om rengjøringstiltakene som trengs, i prioritert rekkefølge. Dette er spesielt nyttig i travle helger, da besøksantallet i de forskjellige sonene kan variere i tusentall.
 
Kentucky-Kingdom-Jake_700x466.jpg 
 
Det viste seg at Allgeier hadde rett. Parken har hatt stor fordel av Tork EasyCube.
 
«Personalet elsker det, og vi bruker tiden vår mer effektivt fordi vi ikke lenger trenger å sjekke hver dispenser fysisk», sier han. «Det er en fantastisk fordel ikke å måtte gjøre det lenger.»
 
Kentucky-Kingdom-cleaning-staff_original.jpg
 
Jessi O’Daniel, CTA, Senior Manager of Guest Relations, tilføyer at det å introdusere Tork EasyCube har vært et godt tilskudd på flere fronter, blant annet på motivasjon og tilfredshet blant personalet.
 
«Systemet har forbedret hele påfyllings- og vedlikeholdsprosessen», sier O’Daniel. «Systemet veileder arbeidsflyten til personalet fordi det er basert på hvilke områder og produkter som faktisk brukes», sier hun. «Og siden parkledelsen får tilgang til alle daglige tiltak via denne online informasjonen, kan vi nå se alt personalet får gjort. Slik innsikt gjør at vi kan gjøre bedre beslutninger og justeringer i planleggingen.»
 
Kentucky-Kingdom-Jessie_original.jpg 
Når hun oppsummerer den første sesongen med det nye systemet på plass, står O’Daniel først i køen for å gi en positiv anmeldelse. «Vi er blitt skikkelig fans. Vi synes det er enkelt å bruke», sier hun. «Det er ikke rart vi liker å kunne tilby et verktøy som gjør det enklere for alle å gjøre det de skal. Vi forstår ikke hvorfor ikke alle parkene bruker dette systemet.»
 
I tiden fremover vil Kentucky Kingdom and Hurricane Bay studere rapportene og analysene fra det første året med Tork EasyCube-systemet, med fokus på fortsatt effektivitet basert på faktiske dokumenterte opplysninger. Siden systemet kommer med kundesuksess-støtte fra Tork-personalet, vil Kentucky Kingdom and Hurricane Bay fortsette med å finjustere systemets oppsett basert på funn og resultater, og de ser frem til en ny sesong med enda bedre resultater.

Da jeg først hørte om Tork EasyCube tenkte jeg «Dette er fantastisk», sier Allgeier. «Det var noe jeg aldri hadde sett før, og jeg visste at vi helt klart kunne dra fordel av å bruke det i parken.»

Jake Allgeier

Park Service Manager