På Gröna Lund, blant karuseller og berg-og-dal-baner, finnes det 80 toaletter som besøkes like ofte som attraksjonene i parken. «Toalettrommene er generelt sett der vi gjør både det første og det varige inntrykket, så de er veldig viktige for oss», sier Park Support Manager Dragica Novacic. Bilde: Gröna Lund

Fornøyelsesparker søker alltid nye attraksjoner for å underholde sine besøkende. Gröna Lund i sentrale Stockholm har funnet en ny attraksjon – intelligente toalettrom.

Kundeundersøkelser har identifisert toalettrom som en stadig viktigere faktor for de besøkendes totalinntrykk. [Bilde: Gröna Lund]

«Det første de besøkende gjør er vanligvis å gå til toalettet. Så det er der vi gjør førsteinntrykket. Derfor er det viktig for oss med god kvalitet.» [Bilde: Gröna Lund]

Én dag kan det være 5000 besøkende, og den neste 20000. Rengjøringspersonalet må håndtere behovene som varierer hver dag i parkens 80 toaletter. [Bilde: Gröna Lund]

«Hvis det blir tomt for såpe eller papir, blir de besøkende irriterte og får en dårlig opplevelse som vedvarer resten av dagen.» [Bilde: Gröna Lund]

Gröna Lund har implementert Tork EasyCube – en digital tjeneste som lar rengjøringspersonalet ta seg av påfyllings- og rengjøringsbehov før det er for sent.

«På den ene side gir det oss nye instrumenter for å sikre god kvalitet. På den annen side har det ført til en økt stolthet blant rengjøringspersonalet, eller ‘kunstnerne’ som vi kaller dem.»

«Tork EasyCube lar rengjøringspersonalet bedømme hvor de skal gå og hva de skal ta med til neste runde. Dette gjør arbeidet mindre stressende og det frigir tid.» [Bilde: Gröna Lund]

«Fra å være ‘å nei’-oppgaven i parken, har vi nå personale som er ivrige etter å jobbe i rengjøringsteamene. Det er tydelig hvordan de forbedrer de besøkendes opplevelse.» [Bilde: Gröna Lund]

«Fra en situasjon hvor toalettrommene fikk bemerkninger fra besøkende, scorer vi nå høyere enn noen gang på kundetilfredshet.» [Bilde: Gröna Lund]