Gjør seg klar for besøkstoppene

Kirsten Paarup har det travelt. Under den lange høysesongen blir Billund flyplass, Danmarks nest største, fylt med passasjerer som kommer til og fra de tre nærliggende fornøyelsesparkene: Legoland Billund, Lalandia Aquadome og Løveparken i Givskud Zoo. Med tolv års erfaring med å lede rengjøringsteamet på flyplassen vet Kirsten at det kun finnes én måte å håndtere de store folkemengdene på: planlegging.

Håndtering av toppene i toalettromstrafikk er en kjent utfordring for rengjørings- og driftsledere over hele verden. Kirsten Paarup, rengjøringsleder på Billund flyplass er intet unntak. Vi tar en prat med henne idet hun og teamet hennes har gått inn i det hun kaller sommermodus, som varer frem til oktober.
 
«Vi merker en økning i antall passasjerer rundt påskeferien, og deretter øker det jevnt og trutt. Når vi går inn i den siste uken av juni, blir kurven nærmest loddrett.» 
 
Med en 40 000 m² stor hovedterminal, i tillegg til den gamle terminalen og annen bygningsmasse, totalt rundt 125 toalettrom og 3,5 millioner passasjerer årlig, er det ikke rart Kirsten har mye å holde styr på. 
 
«Jeg bruker fremstillinger for belastningsfaktor fra markedsføringsavdelingen, sammen med annen informasjon, for å estimere hvor mange passasjerer vi kan forvente i de kommende månedene, og hvor de største toppene i trafikk vil oppstå. Billund flyplass vokser i en fantastisk fart. I fjor økte passasjerantallet med 9,2 prosent, og over de første tre månedene i 2018 har vi sett en vekst på ytterligere 11,2 prosent!» 
 
«Min største bekymring er å ha nok folk. I vinterperioden, fra oktober til april, har jeg ca. 60 i staben. I sommermodus er vi rundt 100. Og siden mange av de faste ansatte går ut i ferie om sommeren, trenger vi å finne mange vikarer hver sommer.» En prosess som blir enda mer komplisert av det faktum at alle flyplassansatte må gå gjennom en grundig bakgrunnssjekk. «Og så må vi lære dem opp. Mange tror at de kan rengjøre, men det er ikke så lett som det ser ut», sier Kirsten med et smil.
 
Noe annet som trenger planlegging er produktene som brukes. «Hvert toalettrom får en grundig rengjøring hver dag, og det meste blir sjekket og fylt på igjen rundt åtte ganger. Vi bruker samme utstyr året rundt, men i høysesongenflyr refillene ut av hyllene.»
 
Flyplassen er åpen døgnet rundt, men passasjerene kommer i bølger. «Vanligvis opplever vi de største toppene i trafikk rundt klokken 10, 14 og 18, for da er det mange fly som lander og tar av igjen. Men noen ganger kommer toppene på uventede tidspunkter.» Så hva skjer når ansatte er sykemeldt, og hun ikke har nok personale til å håndtere toppene? «Vel, når det virkelig gjelder, kan vi kutte litt ned på hyppigheten på noen av rengjøringsaktivitetene. Men vi kan aldri gå på kompromiss med rengjøringen av toalettrommene våre. Et rent toalettrom er en fundamental del av en gjests opplevelse. Og siden vi nå bruker Tork PeakServe, trenger vi ikke å fylle på dispenserne så ofte, og det frigir tid som vi kan bruke på å holde andre områder av flyplassen så rene som gjestene våre forventer.»
 
I mai skal Kirsten til Interclean i Amsterdam for blant annet å ta en titt på Tork EasyCube®.

Jeg har samarbeidet med Tork i de siste ti årene. De forstår vår verden og utfordringene med toalettrom med høy trafikk.

Kirsten Paarup

Rengjøringsleder