Flyplassens driftsledere må levere i henhold til passasjerenes forventninger og sikre kvaliteten på alle kontaktpunkter. I artiklene nedenfor kan du lese mer om passasjeropplevelsen på flyplasser.
Flyplasser er mer enn bare passasjerterminaler. De fleste er komplekse, multifunksjonelle reisesentre med et bredt spekter av tjenester som bidrar til den samlede omsetningen til flyplassen. Tjenestekvalitet (Airport Service Quality, ASQ) er et ledende passasjerrettet tjeneste- og benchmarkingsystem som måler kundetilfredshet. Undersøkelser viser at det er en direkte sammenheng mellom kundetilfredshet og omsetning.*
En viktig rolle i den totale reiseopplevelsen
Fokus for mange av flyplassens driftsledere har skiftet kurs, fra tradisjonell byggledelse til opplevelsesledelse. Hva er forskjellen? I opplevelsesledelse er målet å levere etter passasjerens forventninger og tilby kvalitet gjennom alle kontaktpunkter. Flyplassbesøket er en viktig del av den helhetlige reiseopplevelsen, noe som betyr at hvert eneste kontaktpunkt er viktig.
Hygiene og passasjertilfredshet
Passasjertilfredshet og ASQ-resultater påvirkes av hygiene og renslighet i terminaler og på toaletter, kanskje mer nå enn noen gang. Fra et vedlikeholdsperspektiv betyr dette å sikre et konsekvent høyt nivå av rengjøring og hygiene, samt å sikre tilgjengelighet på hygieneprodukter for å forebygge klager. Når kravene til driftseffektivitet øker, ser man samtidig en økning i interessen for løsninger som sparer tid og forebygger tomme dispensere, rot og avfall. I tillegg er det behov for at driften skal bli mer optimalisert og bærekraftig. Heldigvis kan alt dette oppnås ved hjelp av data i sanntid og teknologi i form av datastyrt rengjøring.
Referanser
* https://aci.aero/wp-content/uploads/2019/08/ACI_ASQ_Product_and_Services_Brochure.pdf
** https://www.buildings.com/news/industry-news/articleid/22085/title/unclean-restrooms-impact-students
*** Sammenlignet med konkurrentens lengste rull med håndtørk i Europa og Nord-Amerika
**** Basert på dokumenterte resultater oppnådd fra tre Tork Vision Renhold-kunder, målt før og etter implementeringen av Tork Vision Renhold.
***** Målt over nesten 13 000 tilkoblede dispensere mellom juni og desember 2019, basert på tid per måned der en dispenser har tom-status mot totaltid per måned.
****** Måling av gjestetilfredshet i to Tork Vision Renhold-toalettrom og to tradisjonelt vedlikeholdte og utstyrte toalettrom på ISSA/Interclean-messen i mai 2016.
Merk: Tork Vision Renhold var tidligere kjent som Tork EasyCube®.